Let op: prijsverhogingen Internet en TV 2021
Ieder jaar voeren de grote providers prijsverhogingen door en dit jaar is niet anders. De prijzen voor internetpakketten stijgen, maar ons verbruik is ook fors toegenomen; zeker nu we massaal thuiswerken. T-Mobile heeft eerder dit jaar de prijzen al verhoogd met een inflatiecorrectie van 1,6%. Nu heeft ook KPN prijsverhogingen aangekondigd op Internet, TV en Bellen met ingang van 1 juli 2021.
De gemiddelde prijsverhoging zal tussen de €1 en de €3 per maand zijn, maar dit verschilt per provider of pakket. Op jaarbasis zal dit een stijging zijn van €12 tot €36 per jaar. Op het eerste oog niet zo’n grote stijging in prijs, maar als je de laatste drie jaar optelt zijn de jaartarieven met zo’n 75 euro gestegen. Echter krijg je daarvoor ook extra’s terug, zoals meer zenders of bijvoorbeeld een hogere snelheid. Bestaande klanten bij Ziggo hebben onlangs een forse snelheidsverhoging ontvangen (lees hier meer).
Bij Telecombinatie kies je uit alle aanbieders, zoals: Budget Thuis, Caiway, Delta, Online.nl, XS4ALL, Youfone of Ziggo. Op dit moment is nog niet van alle aanbieders bekend welke prijswijzigingen we kunnen verwachten. We zullen wat wel bekend is hieronder per provider belichten.
Ziggo prijsverhoging en prijsverlaging per juli 2021
Ziggo heeft op 10 mei 2021 aangekondigd dat per 1 juli de prijzen zullen wijzigen voor bestaande en nieuwe klanten. Afhankelijk van het abonnement verandert de prijs van - €5,50 tot + €2,50. De gemiddelde prijswijziging is €1,43. Niet alle klanten krijgen een prijswijziging. Voor enkele Ziggo klanten blijven de prijzen gelijk en bij een kleine groep zullen de prijzen dalen. Na een prijsstijging hebben bestaande klanten de mogelijkheid om een contract kosteloos op te zeggen.
Alles-in-1 Start-pakketten stijgen met €1 per maand. De meeste Alles-in-1 Complete en Max-pakketten gaan met €1,50 euro per maand in prijs omhoog. De Alles-in-1 Giga pakketten dalen juist in prijs en wel met €3,50 per maand. Daarnaast worden Internet & TV pakketten €0,50 per maand goedkoper. De grootste daling in prijs is te zien bij Internet Giga en Internet Giga & TV Max pakketten: deze worden per 1 juli 2021 maar liefst €5,00 per maand goedkoper.
KPN prijsverhoging en prijsverlaging per juli 2021
Feit: Ben jij bestaande internet klant bij KPN? Op 1 juli verandert je KPN pakket of de prijs die je hier maandelijks voor betaalt. Wil je weten wat er precies voor jou wijzigt? Bel met één van onze winkels of maak een afspraak met de Telecombinatie winkel bij jou in de buurt.
KPN heeft op 3 mei 2021 aangekondigd dat per 1 juli de prijzen worden aangepast voor bestaande KPN Hussel klanten. De KPN prijsverhoging is op alle pakketten 2,9% met uitzondering van het 1 Gbit pakket dat €7,50 per maand goedkoper wordt. Ook voor bestaande klanten. Hiermee komt KPN tegemoet aan de vraag in het toegankelijker maken van hogere snelheden voor een interessante prijs. De 1Gbit internet aansluiting wordt daarmee bijna hetzelfde geprijsd als de 500Mbit internet aansluiting. Maar ook het prijsverschil tussen 200Mbit en 1Gbit (5x meer snelheid) wordt nog maar €6,- per maand.
Wil je zien welke internetsnelheden op jouw adres beschikbaar zijn, kijk dan op de pagina van KPN Internet en TV, maak een afspraak in de winkel of kom langs voor een advies op maat.
XS4ALL prijsverhoging per juli 2021
XS4ALL heeft aangekondigd dat het de prijzen per 1 juli tussen €1 en €2 per maand verhoogt voor bestaande klanten, afhankelijk van de gekozen snelheid. De pakketten met de hoogste internetsnelheid krijgen de hoogste prijsverhoging. Internet Pro met 500Mbit wordt hiermee €71,50 per maand en is daarmee €14 per maand duurder dan het KPN 1Gbit pakket. Daarmee maakt KPN het moedermerk steeds aantrekkelijker voor klanten die een hoge snelheid willen ervaren. Wil je KPN en XS4ALL vergelijken? Klik dan hier.
Online.nl prijsverhoging per juli 2021
Online.nl heeft op 17 mei aangekondigd dat per 1 juli de prijzen worden aangepast voor bestaande Online.nl klanten. De prijsverhoging is €1,50 of €2,50 afhankelijk van het netwerk waarop de klant zit. Klanten op het KPN netwerk (zowel DSL als glasvezel) krijgen een prijsverhoging van €1,50 per maand. Klanten op het Delta Fiber Netwerk krijgen een prijsverhoging van €2,50 per maand.
Voor klanten wiens jaarcontract al afgelopen is en nu dus een maandelijks opzegbare overeenkomst hebben gaat de prijsverhoging per 1 juli 2021 in. Voor klanten die nog in hun jaarcontract zitten gaat de prijsverhoging in per einde contract.
In het overzicht hieronder vind je alle prijswijzigingen van alle providers:
Provider | Voor wie | Prijsverhoging per maand | Wanneer |
---|---|---|---|
KPN | Bestaande en nieuwe klanten | €1,50 per maand duurder | Vanaf 1 juli 2021 |
Bestaande en nieuwe Husselklanten | Tot €7,50 prijsverlaging op 1Gbit | Vanaf 1 juli 2021 | |
T-Mobile | Bestaande klanten die voor 1 oktober 2020 een Internet abonnement hebben afgesloten | 1,6% inflatiecorrectie | Vanaf 1 januari 2021 |
Ziggo | Bestaande en nieuwe klanten | €5,50 goedkoper tot €2,50 per maand duurder | Vanaf 1 juli 2021 |
Online.nl | Bestaande klanten | €1,50 of €2,50 per maand duurder | Vanaf 1 juli 2021 |
Waarom zijn prijsverhogingen in 2021 nodig?
De prijsverhogingen zijn hard nodig om de toenemende kosten te dekken, aldus de providers. Zo zijn de kosten voor onderhoud steeds hoger, maar wordt er ook steeds meer snelheid verwacht door de gebruikers. Niemand wil immers haperend internet tijdens het tegelijkertijd Netflixen, TV kijken, video streamen op Youtube en surfen op het net. Daarom wordt door providers continu geïnvesteerd om de snelheid te verhogen en meer capaciteit te bieden zodat HD televisie en andere zware content in elke woonkamer is te ontvangen. Daarom loont het om te onderzoeken of je nog steeds dezelfde wensen hebt als vroeger toen je het internet pakket hebt afgesloten, of dat deze bijvoorbeeld veranderd zijn, meer of minder TV zenders, wel of geen ESPN Eredivisie of Ziggo Sport standaard in het pakket of meer snelheid of kun je ook met minder uit de voeten?
Hoger internetverbruik door thuiswerken
Door de komst van Corona heeft de Nederlandse beroepsbevolking het laatste jaar massaal thuisgewerkt. Sinds men door de Corona-situatie meer thuis is gaan werken is er een forse stijging te zien in oriënterende consumenten. Om optimaal thuis te kunnen werken, is internet van groot belang. Het Wi-Fi signaal in huis is vaak niet optimaal, zo blijkt uit een onderzoek van OnePoll: 54% van de Nederlanders heeft problemen met het thuisnetwerk. Vooral in de avonduren wanneer het collectieve gebruik piekt. Dit heeft geresulteerd in een sterkere behoefte naar Internetpakketten met meer MBit/s of met oplossingen zoals extra wifi punten in huis.
Daarnaast gebruiken consumenten ook meer data dan voorheen doordat video tegenwoordig veelal in 4K wordt gestreamd en men meer Smart Home apparaten dan ooit in huis heeft die verbonden zijn met Wi-Fi. Denk aan tablets, laptops of Smart Tv’s, maar ook aan andere Smart Home producten zoals Smart thermostaten, speakers, etc. Ook dit draagt bij aan een hoger internetverbruik in Nederland.
Providers investeren in glasvezel en daarmee in de toekomst
Providers zoals KPN, T-Mobile en DELTA Fiber willen blijven innoveren als het gaat om het aanbieden van de hoogste snelheden en beste kwaliteit internet om het netwerk klaar te maken voor de toekomst. De concurrentiestrijd om de verglazing van Nederland wordt steeds groter. Miljarden euro’s worden geïnvesteerd door providers en investeerders om de verglazing te versnellen in Nederland. En dat gebeurt in zo’n rap tempo dat wekelijks nieuwe gebieden aangewezen worden waar wordt gestart met de uitrol van glasvezel.
Glasvezel biedt veel kansen, hierdoor krijg je tot 20 keer sneller en stabieler Internet in huis dan de gemiddelde kabelaansluiting. In een samenleving waarbij de vraag naar data, technische innovaties en strengere veiligheidsmaatregelen alleen maar groeit, zijn grote investeringen vanuit de providers een must. Maar hier staan wel prijsstijgingen tegenover om de toenemende kosten te dekken.
Sneller Internet & TV
Door de optimalisatie van de verschillende netwerken kunnen providers sneller internet aanbieden. Zo heeft Ziggo begin april snelheidsverhogingen toegepast op bijna alle internetabonnementen van hun ruim drie miljoen klanten. Hierdoor is de maximale downloadsnelheid, afhankelijk van het type abonnement met 16 tot 66 procent verhoogd. Ook de maximale uploadsnelheden zijn omhoog gegaan met twintig tot zelfs driehonderd procent. Deze Ziggo snelheidsverhogingen gelden voor zowel bestaande als nieuwe klanten.
VodafoneZiggo is al ruim een jaar bezig met het upgraden van de maximaal haalbare snelheid op haar vaste netwerk. Naar verwachting gaat deze provider in de loop van 2022 alle klanten toegang geven tot een downloadsnelheid van maximaal 1 Gigabit. Ook gaat VodafoneZiggo verder met het testen van de volgende stap waarbij downloadsnelheden tot 10 Gigabit gehaald kunnen worden.
Wat betekent dit voor jouw huidige internetpakket?
Een prijsverhoging is nooit prettig, maar biedt ook kansen. Als prijzen ook omhoog gaan voor bestaande klanten betekent dit dat je de keuze hebt om te blijven bij je huidige internet aanbieder maar mag je ook, ondanks dat je wellicht nog in een lopend contract zit, je abonnement kosteloos beëindigen. Overstappen of interesse hierin? Dat kan! Je kunt via onze handige Internet, TV vergelijktool eenvoudig alle aanbieders die beschikbaar zijn op jouw adres vergelijken en sluit direct een nieuw pakket af dat bij jou en je portemonnee past. We helpen je graag in het maken van de beste keuze.
Wist je dat je ook veel geld kunt besparen met combinatiedeals? Welke voordelen dit zijn is afhankelijk van de producten die je combineert zoals bijvoorbeeld Internet, TV en meerdere mobiele abonnementen. Te denken valt aan: extra kortingen, extra data, extra TV-pakketten of sneller internet in huis. Combineer bijvoorbeeld Ziggo met Vodafone voor extra korting, tv zenders en dubbele data op je mobiele abonnement of sla je slag tijdens de T-Mobile GO GO GO deals en combineer met een Internet & TV pakket van T-Mobile Thuis
Wil je weten wat er precies voor jou wijzigt? Bel met één van onze winkels of maak een afspraak met de Telecombinatie winkel bij jou in de buurt.